maandag 21 april 2008

Broome 2

Zondag 20 april.
Een luxe resort, waar we twee nachten en de tussenliggende dag – vandaag dus – verblijven! Na het ontbijt op ons eigen balkon reden we al vroeg naar het beroemde Cable Beach: dit strand staat in de top-5 van ‘s werelds mooiste stranden. Maar de auto hadden we ook wel thuis kunnen laten: even de weg oversteken was voldoende. Inderdaad een prachtig strand, met van die lekkere ‘branding’ golven, waar je met een juiste timing heerlijk mee kunt ‘surfen’ richting strand. We waren al vroeg op het strand, maar toch was het al zo’n 34 graden. Luxe en luie types als wij huren dan een ligbedje met parasol. En een bodyboard waar je de golfsensatie nog wat mee kunt opvoeren. De watertemperatuur was 31 graden: heerlijk! We hebben afwisselend in zee gelegen en op onze bedjes. Na het middaguur werd het tijd voor wat anders: een lunch boven aan het duin. Na een frisse douche in ons appartement zijn we Chinatown in Broome gaan bezoeken. Maar helaas, alles dicht op zondag. Wel open was de al eerder bezochte kledingzaak, en wederom scoorde Frank enkele T-shirts en een beachshort… Het bbq’en de vorige avond was ons prima bevallen, dus ook nu weer inkopen gedaan. Aansluitend mocht Geert zich als chauffeur van onze 4WD uitleven op het strand: we waren niet de enigen daar! Op het moment dat we daar waren, ging net de zon onder en die hebben we – zittend in onze stoeltjes – mooi kunnen meenemen! Terug in ons resort toonde Geert voor de tweede keer aan een uitstekende bbq-chef te zijn: heerlijk gegeten dus. Tot de muggen begonnen te steken en we snel naar binnen gingen. Nog een laatste nacht hier en dan begint deel 3 van onze reis: de tocht via de Kimberleys naar Darwin.

Van Broome naar Fitzroy Crossing
Maandag 21 april.
Vandaag staat de eerste dag van onze trektocht per 4WD door de Kimberleys op het programma. Rustig ontbeten, nog even wat baantjes getrokken in het fraaie zwembad en vervolgens op pad gegaan. Het was toen rond 9.30 uur.
Helaas is onze oorspronkelijk geplande route door de Kimberleys niet mogelijk: door zware regenval blokkeert een bepaalde rivier de doorgang. Onze reisagent had dit al telefonisch laten weten. Vanochtend kregen we per email de alternatieve route door. Deze verloopt voor een groot deel over de Highway, waardoor het extra’s van onze 4WD niet echt benut kon worden. Maar… na Derby hebben we toch zo’n 200 kilometer door de bush kunnen rijden, om een paar Gorges te bezoeken waar we wel met onze auto konden komen: Windjana Gorge en Tunnel Creek. Maar eerst hebben we in Derby de Boabap Prison Tree bezocht. Hier werden in het verre verleden de aboriginals en misdadigers als parelduikers in de lucratieve parelvisserij ingezet. Ze werden bij deze boom ‘vastgehouden’ en vervolgens met een groep vervoerd richting zee om als parelduiker te fungeren. Onze tocht daarna voerde echt door ruig en onverhard terrein: een hele belevenis. Er is hier nagenoeg geen toerist meer te bekennen, dus overal waar we kwamen waren we eigenlijk de enige personen in de wijde omgeving. Windjana Gorge bezocht en direct oog in oog gestaan met een (jonge) krokodil. De rivier hier staat om de aanwezigheid van krokodillen bekend. Wel een beetje eng idée om daar zo vlak naast te staan. Tunnel Creek konden we niet echt bekijken: in deze 750 meter lange en overdekte Gorge stond helaas zo’n halve meter water. Dan is het erdoor lopen niet echt een aanrader. Eigenlijk maar goed ook, want we moesten nog 115 kilometer door de bush rijden. En dat kost meer tijd dan je denkt. Aan het einde van de middag steken de koeien graag de weg over. Veel jong vee erbij. Deze koeien hebben hele bijzondere bruine kleuren. We hebben er erg van genoten. Ook overigens van de prachtige omgeving waarin we vandaag reden. Eigenlijk niet goed te beschrijven zo mooi! Het was al donker toen we in Fitzroy Crossing aankwamen. Buiten zitten is niet verstandig, met alle mosquito’s. Daarvoor waren we al gewaarschuwd. We hebben daarom maar binnen in het restaurant gegeten. Niet echt bijzonder. Maar we zijn hier maar voor 1 nacht.

PS
WE hebben bij de vorige blog van Tom Price etc. weer de foto's geplaatst. Veel plezier ermee. Wij hebben dat al weer gehad en zijn al bezig met een nieuw avontuur. Tot snel!

Unknown zei

Hoi Hanneke, Frank en Geert,
Vandaag de tijd genomen om jullie verhaal eens rustig te lezen. Leuk om mee te beleven.
Vandaag begint hier de meivakantie voor veel mensen duurt die twee weken. De hele dag op de radio fileberichten. Ik heb jullie daar nog niet over gehoord! Op koninginnedag ga ik richting B'zwaag en daar ben ik dan tot zondag. Misschien dat we dan ook buiten kunnen zitten. Waarschijnlijk wordt er ook gefietst als training voor Passau-Wenen begin mei.
Tot slot groeten en een goede reis verder.
Mayke

Anoniem zei

Lieve Frank, Geert en Hanneke

We genieten van jullie verhalen, het weer is hier nog niets.
We vertrekken morgen naar Texel voor 4 dagen, we zitten daar in een B&B.
Veel plezier nog in Aussibum.