dinsdag 15 april 2008

Monkey Mia en Exmouth

Zondag 13 qpril
Snel weg van deze camping, want behalve het zwembad is hij niet om over naar huis te schrijven. Doen we dus nu wel, maar ja. We zouden hier eerst twee nachten blijven, nu zien we wel hoe het verder gaat. Al erg vroeg opgestaan (6.30 uur) om op tijd bij het eerste voeren van de dolfijnen te kunnen zijn. Nog zo’n 30 km te rijden, dus niet heel erg veel, maar toch. De weg was goed en we waren om 7.15 op het strand. Daar stonden al zo’n 30 mensen, en er zwommen ook al een paar dolfijnen. De ouders van sommige van deze dolfijnen waren de “oorspronkelijke” dolfijnen die hier door een vrouw gevoerd werden. Dat werden dus steeds meer dolfijnen en uiteindelijk dus een professionele organisatie. Een aantal van de dolfijnen die daar zwom was al 30 jaar oud. Broekies dus nog. ;-) Uiteindelijk zwommen er zo’n 12 dolfijnen rond, leuk om te zien. En zo mak als wat. Achteraf hoorden we dat het alleen wijfjes waren, de mannetjes zijn wat agressiever en worden daarom niet meer gevoerd.
Na het voeren hebben we, na het maken van een reservering voor een middag boottocht, daar naast onze eigen camper ontbeten. Monkey Mia is echter een resort, met camping. Blijkt dat alle powered plaatsen al weg zijn, maar er nog wel unpowered zijn. We zijn gaan kijken en het was een leuke camping, dus vooruit maar. Camper neergezet, en klaar was Kees. Alles beter hier dan weer terug naar die vorige camping.
Bleek dat de camping aan een mooi strand ligt, en een mooi zwembad heeft. Het wachten op die middag boottocht was dus geen straf! ‘s Middags verzameld bij de catamaran (een zeilboot) , de “ Shotover”, die ons mee op zee nam. Heerlijk met dit warme weer (ca 30 graden). Lekker 3,5 uur gevaren, Na 2 uur varen het anker uit en konden we nog wat zwemmen in zee. Om 16.30 uur waren we weer terug, maar ons kaartje was ook geldig voor de sunset-experience, dus een half uur later weer de boot op voor nog eens 1,5 uur vaarplezier. En in zo’n afkoelende middag was dat echt heerlijk. De zonsondergang was niet spectaculair, maar het waren 2 heerlijke uurtjes. Wat een heerlijke dag. Op de camping gegeten, wel duur en niet bijzonder maar goed. Al met al een heerlijke dag. Echt vakantie!

Maandag 14 april.
Vandaag moeten we weer zo’n 700 km rijden. ‘s ochtends eerst maar even betaald (er bleek wel betaald wireless te zijn, dus konden we ons verhaal met foto’s online zetten. Wat jullie nu lezen is alleen een verhaal. Dat kan snel en hier kunnen we 5 minuten gratis proberen. Voldoende om dit verhaal online te krijgen, maar dus niet voldoende tijd om ook foto’s erbij te plaatsen. Dat doen we later wel.
De 700 km gingen snel en makkelijk. De camper rijdt geweldig goed, ligt heerlijk op de weg en is pittig. Buiten wordt het nu wel warm, en de camper is tijdens het rijden redelijk koel te houden. De 2 voorin hebben nergens last van, als je achterin zit is het iets warmer maar goed, alles gaat op toerbeurt dus iedereen is aan de beurt.
‘s Middags om 16.30 aangekomen in Exmouth. Het is hier warm. 37 graden. Echt warm! De camper neergezet op een grote camping en de gok werkt. Er zit ook een redelijk groot zwembad bij. Veel mensen met eigen boten hier, die vissen allemaal op het rif. Na alles aangesloten te hebben (elektriciteit, water, vuil water afgetapt te hebben etc etc) eerst een biertje en een duik. Tot onze schrik waren om 18.00 uur alle kantoren dicht. Er viel dus niets meer te informeren of te boeken. Dat was op zioh jammer, want in dit gebied zitten 3 maanden per jaar walvishaaien. En daar gaan dus “tours” naar toe. Een vliegtuig spot waar de walvissen zitten (het zijn planktoneters dus volstrekt ongevaar maar wel geweldig groot: 9-13 meter) en dan gaat de boot erop af. Als de walvis aan de oppervlakte blijft mag je erbij in de buurt zwemmen (minimaal 4 meter afstand houden). Maar goed, dat boeken ging dus niet meer. Eten gemaakt en rond 10 uur lagen we in bed.

Dinsdag 15 april
‘s Ochtens een beetje uitgeslapen. 7.30 uur dus! Het wordt al vroeg warm en iedereen is vroeg op pad, de walvistochten starten allemaal zo rond 7.30 uur. Wij hebben rustig ontbeten en een beetje gesteggeld over wat we zouden gaan doen. Geert baalde eigenlijk wel dat we niet op zo’n tocht gingen maar dat was nu niet meer te regelen. Uiteindelijk zijn we een stuk langs de kust gereden. Zo kwamen we langs Vlamings lichthouse (jaja, die Anita) en uiteindelijk naar Turquoise Bay gereden. Wat een prachtig strand! Niet echt druk, maar zo mooi groen met een heerlijk wit strand ervoor. Lekker gezwommen en gesnorkeld boven het koraal met vele soorten vissen met een verschillende kleuren en grootten. Zelfs nog een zeeschilpad gezien die daar de bodem zat af te grazen. Een hele dag. Heerlijk. Alweer het perfecte vakantiegevoel. Het was weer enorm warm (weer zo’n 37 graden) maar met dat heerlijke water en een parasol om ons tegen de zon te beschermen was het genieten. We hebben ondertussen alle 3 een behoorlijk kleurtje. En dat al zo vroeg op de reis. Dat belooft nog wat!
Na een heerlijke dag aan het strand terug gereden naar Exmouth, boodschappen gedaan en het zwembad in gedoken. Daarna douchen, wat gewassen en uit eten geweest. Zitten nu voor de camper thee te drinken en het is ongeveer 25 graden. Heerlijk zacht. Morgen weer een autodag voor de boeg, weer zo’n 700 km. Zoals gezegd, de plaatjes bij dit verhaal komen later, maar jullie hebben je update weer!