woensdag 7 mei 2008

Vrijdag 2 mei. Darwin.

In de ochtend in het backpackers-straatje naast ons hotel ontbeten. Het is hier weer heel anders dan de natuur waar we de afgelopen weken doorgebracht hebben: drukte op straat, overal rijdende auto's en lopende mensen. Van allerlei signatuur: jong (backpacker), oud (de Ghan-trein uit Adelaide heeft zijn eindstation in Darwin), alleengaand, met z'n tweeen of groepen.
Na het ontbijt zijn we met de auto langs de kust in de omgeving van Darwin gereden. Het is erg mooi weer, en behoorlijk warm. 33 graden. Na bij een plaatselijke supermarkt onze lunchspullen gehaald te hebben, hebben we een picknick georganiseerd op een mooie plek onder de bomen met uitzicht op zee. Via via hadden we gehoord dat je bij een restaurant even buiten Darwin op een romantische locatie heerlijk kunt eten. Daar even een kijkje genomen, en we konden ons er iets bij voorstellen. Een tafeltje gereserveerd en toen teruggereden naar het hotel. Ook hier weer een fijn zwembad!
's Avonds vol verwachting naar PeeWee's, het restaurant. Of het nou aan het bruilofstfeest lag, dat er gaande was, of aan de kok. Maar het viel bar tegen. Door het kabaal (muziek), door het feit dat de bediening meer aandacht had voor het bruiloftsdiner (de tent zat verder vol!) of door wat dan ook. We konden elkaar niets eens verstaan, laat staan dat je met elkaar kon praten. Ook het eten was er gewoon slecht. 'Prijs/kwaliteit' stonden niet in verhouding. Wat we nooit doen, maar nu wel, was er iets van zeggen.
In het backpacker-straatje naast ons hotel een heerlijk ijsje gehaald als afsluiting van deze dag!

Zaterdag 3 mei. Van Darwin naar Brisbane.
Vandaag is onze laatste dag in Darwin. We moeten onze 4WD voor 12 uur inleveren. Ontbeten in het backpackers-straatje en vervolgens de auto weggebracht. Het is inmiddels lekker warm weer (33 graden), maar doordat we onder bomen naar ons hotel kunnen teruglopen, is het prima te doen. De middag bij het zwembad van ons hotel doorgebracht. Na afsluiting van ons verblijf in Darwin bij de inmiddels favoriete Thai hebben we nog een kleine twee uur voordat we naar het vliegveld worden gebracht. Om 23 uur was het zover: de shuttle naar het vliegveld stond klaar en daar gingen we. We hebben toch wel erg van Darwin genoten. Een leuke stad!
Om 1.40 uur vertrok ons vliegtuig naar Brisbane, een reis van dik drie uur.

Zondag 4 mei. Aankomst in Brisbane.
Na een geslaagde trip (sneu voor Frank: Geert en Hanneke hebben de hele reis kunnen slapen) stonden we om 6.00 uur op het vliegveld van Brisbane. Taxi naar ons hotel genomen: het Rydges, aan de South Bank (midden in het centrum, net naast de grote rivier die dwars door Brisbane loopt). Onmiddellijk ons bed ingedoken voor een paar uur slaap.
Brisbane kennen we al van onze vorige reis: we wilden er erg graag nog een keer naar toe en toen we een vertrekpunt vanuit Australie moesten zoeken om naar Langkawi te kunnen vliegen, waren we het er al snel over eens: dat moest Brisbane zijn.

Omstreeks 11 uur verlieten we het hotel. Een niet al te bijzonder hotel, maar wel op een mooie plek gelegen. De brug over en je staat midden in het centrum van Brisbane. Alles te belopen dus, en dat is ook wel leuk. Het is vandaag de verjaardag van Budda, zo bleek al snel. Naast ons hotel was de eerste 'markt' van alle markten en andere activiteiten die we tegen zouden komen. Enorm veel Aziaten die hier aan de oevers van de rivier en in het centrum Budda komen vereren. Vlakbij ons hotel is een groot openluchttheater ingericht als tempel. We hebben er onze ogen uitgekeken.
's Middags de hele middag in het centrum van Brisbane doorgebracht. Gebruncht en aan het einde van de middag terug naar het hotel om een klein uurtje te slapen. Daarna de stad weer in voor 'dinner'. We zijn niet verder gekomen dan de oevers van de South Bank. De Buddatempel was vol met mensen. Kaarsen, wierook en sfeerverlichting maakten het wel bijzonder. We hoorden daar dat het feest omstreeks 19.30 uur zou worden afgesloten met een groot vuurwerk. Dat wilden we niet laten schieten en temidden van de mensenmassa aan de oevers van de rivier hebben we daarna kunnen genieten van een half uur durend vuurwerk - afgestoken vanaf het midden van de rivier. Erg mooi! Wat de pop-muziek - als ondersteuning van het vuurwerk - te maken had met de verering van Budda hebben we niet begrepen. Maar het was wel erg leuk om dit alles mee te maken. Daarna een restaurant opgezocht. Dat was nog even zoeken want niet alles is open (vreemd!) of zit al want er kwamen natuurlijk meer mensen op het idee om pas na het vuurwerk te eten. Bij The Point konden we - onder een straler - nog buitenzitten en hebben we heerlijk gegeten. Het is in Brisbane wel een stuk kouder dan in Darwin: je kunt haast een trui aanhebben. Of onder een straler buitenzitten..

Maandag 5 mei. Laatste dag alweer in Brisbane.
We wisten het bij voorbaat: we zouden maar een volle dag in Brisbane zijn. Vannacht om middernacht moeten we alweer vertrekken. Via het hotel een auto gehuurd (helemaal niet duur en we kunnen hem achterlaten op het vliegveld) en naar Wet 'n Wild in Oxenford gereden. Zo'n 60 kilometer ten zuiden van Brisbane, aan de Gold Coast. Voor wie daar niet bekend is: Wet 'n Wild is een waterpark, waar je alles kunt doen met water: glijden, rijden, vallen enz. Alleen schaatsen zit er hier niet in, met deze temperaturen. We zijn er anderhalf jaar geleden ook op de allerlaatste dag van onze vakantie geweest en we vinden dit opnieuw een mooie afsluiting van onze Australie-reis. Af en toe een wolk voor de zon, maar verder hebben we nog even 'het bruin' kunnen bijwerken!
In ons hotel konden we nog douchen. Dat was wel lekker. We zijn nog even bij The Point geweest om te eten en toen naar het vliegveld gereden. Wel lastig om uit te zoeken waar we de auto precies achter moesten laten, maar om 21.30 uur waren we er dan toch. Mooi op tijd. Om even voor middernacht hebben we Australie verlaten! Na hele mooie weken!