vrijdag 2 mei 2008

30 april Koninginnedag in Australie!

Wij hier in Australie hebben heerlijk weer. We hopen dat dat in Friesland en de rest van Nederland ook het geval is!
Vanochtend een ontbijtje gehaald bij de Subway. We vinden ons hotel daar niet zo geschikt voor. Daarna via de Umbrawarra Gorge naar Kakadu gereden. In Katherine spraken we mensen die ons wat hotspots in de omgeving doorgaven. De Umbrawarra Gorge was daar 1 van. En hoe: na een 20 kilometer lange afslag van de Highway en een 'walk' van 20 minuten, hadden we een prachtig strandje aan het einde van de Gorge voor onszelf. Met natuurlijk weer heerlijk zwemwater. Niemand te zien hier, en als we dit niet hadden gehoord, hadden we het nooit gevonden. Na anderhalf uur zwemmen en zonnen weer opgebroken. Doorgereden naar Kakadua National Park, naar onze lodge in Cooinda. En... op jacht naar kleine salamanders die hier zomaar in huis rondlopen. Het is warm, erg warm. En redelijk klam. Maar de kamer is prima koel te krijgen en te houden. We hebben direct gekeken wat we de volgende dag allemaal kunnen doen. Helaas zit er eigenlijk alleen een boottocht op de Yellow River in. Wetlands alom hier. De rest van de activiteiten zit er niet in: bijna alle wegen zijn afgesloten vanwege overstromingen (wij hebben nog steeds geen regen gehad, maar hier is de overlast van de regen van enkele weken geleden nog steeds groot. Het valt ons hier niet mee. De tour morgenochtend vertrekt bij zonsopgang om 6.30 uur. En om 9.00 uur zijn we dan weer 'thuis'. Om nu de hele dag verder bij het zwembad door te brengen (op zich een prachtig bad) trekt ons niet. Daarom het besluit genomen om niet twee maar slechts 1 dag hier te zijn. Ons hotel in Darwin gebeld en met na enig aandringen konden we onze gereserveerde kamer daar al een dag eerder betrekken. In een redelijk massaal bezocht restaurant hebben we in Cooinda vervolgens gegeten en - zonder ons iets aan te trekken van de rondlopende salamanders - vroeg naar bed gegaan vanwege het tijdstip van opstaan morgenochtend.

1 mei. Kakadu NP, boottocht Yellow River.
Vroeg opgestaan vanochtend! Om 6.30 uur werden we opgehaald en naar het jetty van de Yellow River gebracht. Samen met zo'n 20 andere gegadigden. Wat volgde was een hele mooie tocht met zonsopgang over deze rivier met uitzicht op de wetlands van dit Nationale Park. Het is warm en vochtig. Het doet wel enigszins Nederlands aan, het uitzicht. Overal ganzen, mooie vogeltjes. En... krokodillen (die hebben wij natuurlijk NIET in Nederland). Je ziet ze eigenlijk niet (alleen twee ogen boven water) en ineens zitten ze vlak onder je neus. Kleine exemplaren, maar ook hele grote. Erg mooi en indrukwekkend.
Om 9.00 uur waren we weer terug. Tot 12.30 uur in en rond het zwembad verbleven en toen de spullen ingepakt. Na een lichte lunch zijn we naar Darwin gereden, 300 kilometer verderop. Een heel mooi hotel, behoorlijk luxe. En daar kwamen we als een stel woudlopers binnenzetten. Overigens is het hier allemaal wel redelijk casual.
Opnieuw een fijn zwembad. Heerlijk gegeten bij de - ons ook al aanbevolen - plaatselijke Thai. Darwin is geen wereldstad, maar wel een heel leuke stad! Dik 30 jaar geleden voor 90% weggevaagd door de cycloon Tracy en daarna opnieuw opgebouwd. Hier is goed nagedacht over de opzet van de stad. Naast ons hotel aan de Esplanade zit een bekende backpackers-street. Die staat garant voor heel wat leven in de brouwerij. Ons Thais' restaurant zit er ook.
Na een afzakkertje op het terras van ons hotel om 23.30 uur naar bed.

Anoniem zei

heeeeee jullie daar! Het schiet al op he? nog een dikke week en dan zijn jullie weer thuis! Wel leuk hoor zo'n site waarop we jullie kunnen volgen!
Koninginnnedag was hier erg gezellig maar niet al te warm! Het mooie weer komt er nu aan wordt beweerd! Onze koffertjes staan inmiddels gepakt en we reizen dinsdag af. Ga zo nog even bij abuela op de koffie en even horen hoe ze Hamburg heeft doorstaan!
Nou, genieten jullie nog maar even en rust lekker uit op Lankawi! Na de 20e zien we elkaar wel weer in levende lijfe en horen we alle verhalen wel! Groetjes en big huggie ook van Rene! liefs Harry

Anoniem zei

Wat een ontzettend leuke verhalen. genieten echt mee. Frank pas goed op je lieve zus.Willen haar verhalen ook nog eens uit haar mond vernemen!!!!
Geniet van de laatste dagen

AAD en AUKJE

Hello folks,

Jemig wat een geweldige dingen maken jullie mee... ik wil ook!!!
Geweldig om toch regelmatig te lezen over jullie.
Nog een fijne tijd, geniet ervan en tot ziens!!!

Liefs, Anita

Anoniem zei

looks like your trip is nearly at an end, and you have covered a lot of places.

you certainly know how to make the best of the time you have..

cheers

jj & shiralee

Ha, ha, ha,

Ik had in Cairns (alweer 15 jaar geleden hoor!) geen salamanders maar muizen in de kamer.
Voor kij dan toch maar liever salamanders.

Koninginnnedag was al met al geweldig in Friesland.
Henk en ik waren in Tsjechie.
Wij hebben sinds kort ook Nederlandstalige televisie en zagen dat het weer alleszins redelijk was.

Geniet van jullie laatste vakantiedagen en een goede reis terug.